Harpan är en av de vanligaste formerna av patiens och finns tillgängligt på de allra flesta datorer och telefoner. Det är omåttligt populärt bland både stora och små för sina ständigt föränderliga partier och möjligheten till att alltid förbättra sig själv.
Alla har vi nog någon gång fördrivit tiden med att lägga en klassisk patiens med en kortlek. Patiens är det perfekta tidsfördrivet en mulen och trist sommardag, eller i väntan på tåget eller bussen. Men det är inte alltid man har med sig en kortlek eller har ytan för en klassisk patiens. I dessa fall passar Harpan perfekt!
Om din telefon eller dator inte har Harpan, eller Solitaire som det heter på Engelska, installerat som standard finns det två olika lösningar. Du kan antingen använda dig av en hemsida där man kan spela Harpan direkt via hemsidan. Dessa är mycket populära eftersom det blir lätt och smidigt att spela och du inte behöver ladda ner någonting till din dator. Däremot så måste du då alltid ha internetuppkoppling när du vill spela.
Det finns även en lång rad appar att ladda ner då hemsidor för Harpan inte brukar fungera på telefoner. Dessa finns på en lång rad olika språk och det finns gratisvarianter och appar som man måste betala för som brukar innehålla mer funktioner. Harpan regler brukar däremot vara universella, oavsett vilken plattform du spelar på.
Harpan spelas precis som fysisk patiens med en kortlek med 52 kort utan jokrar. För den som är familjär med klassiska patiensregler kommer säkerligen att känna igen sig i harpan regler. Det första du måste göra är att välja om du vill spela med att datorn delar ut ett eller tre kort i taget. Detta val är även valet av vilken svårighetsgrad du vill spela på. Ett kort är enklare och rekommenderas för nybörjaren, eller för den som vill spela utan att behöva anstränga sig alltför mycket. Tre kort är svårare och sätter större prov på spelaren.
När du har valt om du vill spela med ett eller tre kort är det bara att sätta igång. Målet med Harpan är att precis som i patiens dela upp alla kort efter färg och storleksordning. När detta är gjort är partiet vunnet. När spelet börjar kommer datorn att placera ut sju högar med totalt 28 kort. Dessa högar blir sedan spelplanen. Resterande kort hamnar i din resthög och är vad du kommer att använda dig av under spelets gång.
Ovanför de sju högarna kommer du se 4 tomma utrymmen. Det är i dessa som du sedan kommer att bygga dina högar. Ess räknas i harpan som nummer ett och du kommer därför behöva påbörja varje hög med just ett ess. Sedan går spelet ut på att hitta resterande kort för att sedan placera dessa i storleksordning med essen längst ner och kungen längst upp.
När spelet börjar har alla högar ett uppåtvänt kort som du sedan kan flytta runt och placera på andra högar. När du placerar ett kort från en hög frigör man möjligheten att vända upp ett nytt kort som tidigare har varit gömt. Detta kort är då med i spelet och kan flyttas till andra högar eller placeras i en av de fyra sluthögarna. Notera dock att dessa kort inte kan flyttas runt hursomhelst utan måste alltid placeras i stegformation och i varannan färg. Vi kommer att gå igenom stegformationen lite längre ner i texten.
Det första du bör göra är att se efter om du har några uppåtvända ess för att sedan placera dessa i dina sluthögar. Eftersom målet är att gå ut med alla kort organiserade måste du börja med essen. När detta är gjort, eller om du inte har några ess på spelplanen från början, kan du börja flytta runt kort för att leta efter nästa byggsten till dina sluthögar.
När du flyttar runt kort mellan högarna du det med målsättningen att få fram nya kort att använda dig av i bygget av din sluthög. Om du inte kan flytta runt kort på grund av harpan regler och bestämmelserna kring stegar får du använda dig av din resthög. Resthögen blir alltså både ett sätt att få spelet att flyta på, samtidigt som du måste använda dig av alla 52 kort för att vinna spelet.
När du flyttar runt kort för att kunna vända upp mer kort så placerar du korten på varandra. Detta får bara göras i fallande ordning och med varannan färg. En spader åtta får alltså bara placeras på en ruter eller hjärter nio. Du kan sedan flytta runt dessa stegar som du behagar, så länge du följer dessa två regler.
Du får alltid flytta runt hela stegar, men kring tomma spelrutor finns en regel att ha i åtanke. På tomma spelrutor får man enbart förflytta kungar. Du kan därför inte flytta en stege som börjar med exempelvis en tia till en tom ruta för att frigöra kort. Att flytta en stege som börjar med en kung går däremot bra.
Harpan regler gäller alltid inom ramarna som sätts av kortleken när den blandas och det går därför inte att vinna varje gång man spelar. Genom att ta till en del särskilda strategier och knep går det dock att öka sin vinstprocent markant. Många har under tiden som dem har spelat kommit på egna strategier och knep för att öka sin vinstprocent men för en nybörjare kan det vara svårt att veta var man ska börja.
En vanlig strategi är att försöka hålla sluthögarna i någorlunda balans. Försök alltså att inte binda upp allt för många höga kort i sluthögarna då detta kan medföra problem när du sedan ska placera ut kort av mindre valör.
Ett annat vanligt knep är att försöka tömma högarna till vänster på spelplanen för att sedan kunna placera stora stegar där. Eftersom man bara kan placera kungar på tomma spelytor, samt att kungar alltid är det första kortet i en stege möjliggör man möjligheten att snabbare kunna jobba sig igenom högarna till höger sida av spelplanen.
Cookies hjälper oss att ge dig bästa möjliga upplevelse på nyaonlinecasinon.se. Genom att trycka på OK samtycker du till användningen av cookies.